Hlavní stránka
Co se děje
Ze společnosti
Archiv vydání
Vrba, Fórum
Aktuálnost je pozlátko. Objektivní informace jsou iluze, poctivá subjektivita je k nezaplacení.
Nabízím příležitostné čtení pro ty, kdo nemají čas sledovat, co se kde šustne.
Koloběžka nejen na chodníku (Komentář), 16. 10.

Ministerstvo dopravy omezilo rychlost elektrických koloběžek na 25 km/h a zakázalo jejich provoz na chodnících. S křížkem po funuse a blbě. Pravidla pro provoz jsou známá už léta a elektrifikace je ještě zpřísnila. Elektrokoloběžka není nijak specifikována, přestože se od klasické koloběžky liší: je poháněna motorem trvale, nebo vůbec ne. Při rychlosti 6 km/h se elektromotor odpojuje, jenže... Podobně jako u elektrokola se omezení dá nastavit na vyšší hodnotu. V provozu podle pravidel tedy jedete na motor jen při nízkých rychlostech, při vyšších máte práci ztíženou, protože motor klade odpor, jako u kola.
    EU vymyslela limit pro kola na 25 km/h, ačkoli běžně se jezdí i bez motoru mnohem rychleji, takže toto nařízení je nesmyslné, typicky úřednické. A v nabídce jsou běžně koloběžky s rychlostí 45 km/h! Existuje kategorie kol se stejným limitem, ale pak se podle zákona jedná o motocykl, který musíte přihlásit, pojistit povinným ručením, dostanete značku, techničák atd. atd. A pozor: musíte mít řidičák na malé motocykly a nesmíte na cyklostezky.
    Společné mají elektrické verze kola a koloběžky jediné: nepatří na chodník! U kola se to běžně ví (a ignoruje), ale u koloběžek je to překvapující: na obou prostředcích mohou na chodník jen děti do 10 let. I další požadavky mají kola a koloběžky společné – výbavou počínaje a výstrojí konče. Včetně přileb pro lidi do 18 let. Na cyklostezkách je, a to se taky neví (tudíž nedodržuje), rychlost omezená na 30 km/h.
    Velký rozdíl je mezi jízdou ve městech a na venkově. Tam se po chodnících jezdí poměrně běžně. Není tam takový provoz a je to bezpečnější. Hlavně však jsou lidé mnohem ohleduplnější a žádný cyklista se nechová na chodníku jako hovado, jak je to vidět v městech, kde se cyklisté domnívají, že mají právo přednostní jízdy.
    Verdikt ministerstva je tedy polovičatý a sporný. Pokud totiž nesplňují uvedené požadavky (plus podivné omezení výkonu motoru na 1 kWh, tedy výrazně větší než u kol, kde je běžně třetinový až poloviční), zákon na ně podle ministerstva „pohlíží jako na motorová vozidla. V takovém případě pak nesmí ani do pěších zón, jejich uživatelé by navíc měli mít řidičské oprávnění.“. Paráda.
Redaktor: Ivan Straka, grafika: Tom Vild, ikonky: Mi(c)i
Copyright (C) 1998-2018: Ivan Straka, Tom Vild
All Rights Reserved
:: Home   :: Ze společnosti   :: Co se děje   :: Vrba   :: Fórum   :: Archiv vydání