Hlavní stránka
Co se děje
Ze společnosti
Archiv vydání
Vrba, Fórum
Aktuálnost je pozlátko. Objektivní informace jsou iluze, poctivá subjektivita je k nezaplacení.
Nabízím příležitostné čtení pro ty, kdo nemají čas sledovat, co se kde šustne.
Radost z tvorby (Komentář), 10. 7.

EU připravuje nové bezpečnostní prvky, jimiž mají být vybavená auta vyrobená po roce 2022. Vždycky přemýšlím, jak takové věci vznikají. Bruselský úředník se ráno (neměnného času) probudí a řekne si: co bych dnes vymyslel?
    Rád bych například věděl, jak vznikla směrnice 20-20-20 s cílem snížit do roku 2020 emise skleníkových plynů o 20 % (proti úrovni z roku 1990), zvýšit podíl obnovitelných zdrojů na 20 % a zvýšit energetickou účinnost o 20 %. Chápu toho úředníka, taková šance se už nebude opakovat, první nudná přijde v roce 2121, kdy nikoho nezaujme směrnice 21-21-21. Tak klíčová až v roce 3030, a tak daleko ani největší eurohujer nevidí. Tím chci říct, že už tu –ale opravdu – maminko nebudete...
    Všímejte si, jak se úřednický duch ve všech unijních nařízeních prosazuje numerickou elegancí v podobě numerické symetrie, postupky a jinak „kmotrovských“ čísel. Výše zmíněný rok 2022 se tomu vymyká, těžko říct, proč. Možná si i ambiciózní úředníci uvědomili, že pomníček se staví za života dotyčného. Navržených prvků je 15, taky číslo nic moc.
    Systémy v autě jsou dvojí – jedny jen upozorňují, jiné i zasahují do ovládání vozidla. K těm druhým bychom měli přistupovat maximálně obezřele, střízlivě, neopití aureolou umělé inteligence. Asistent, tedy systém, který pouze upozorňuje, se může mýlit, a přitom to nemusí být nebezpečné (pokud není otravný nebo i jen signalizačně agresivní). Jízda v pruhu, bezpečná vzdálenost, dodržování rychlosti, parkování, udržování rychlosti... – prosím, vítám. Ale aby mi sahal na volant, to v žádném případě!!!
    Všechny předtím uvedené příklady asistenta jsou velmi rizikové, pokud budou aktivní. Nebudu to vysvětlovat, protože ten, kdo to nepochopí, nejen neví, o co jde, ale hlavně nepatří na silnici. Nikde jsem zatím nenašel zmínku o naprosto primárním problému, jímž je stanovení kompetencí a výjimek. Například přepínání dálkových světel může být smrtící v situaci, kdy jedete v dešti, v noci, Měsíc nikde, lesem. Předjíždění, kdy se náhle vynoří v protisměru auto a musíte se zařadit do mezery, která je menší než stanoví norma pro příslušný systém. Co se stane? Auto zpomalí, nepovolí změnit jízdní pruh, zabrzdí a začne couvat?
    A to nemluvím o úmyslu implementovat do auta systém bránící s ním jet při indikaci alkoholu. To, že zprvu jen řidičům, kteří s alkoholem měli problémy, ukazuje, že autoři těch ušlechtilých idejí chránících lidské životy nemají ponětí o podstatě problému.
Redaktor: Ivan Straka, grafika: Tom Vild, ikonky: Mi(c)i
Copyright (C) 1998-2018: Ivan Straka, Tom Vild
All Rights Reserved
:: Home   :: Ze společnosti   :: Co se děje   :: Vrba   :: Fórum   :: Archiv vydání