Hlavní stránka
Co se děje
Ze společnosti
Archiv vydání
Vrba, Fórum
Aktuálnost je pozlátko. Objektivní informace jsou iluze, poctivá subjektivita je k nezaplacení.
Nabízím příležitostné čtení pro ty, kdo nemají čas sledovat, co se kde šustne.
Umělá inteligence vyhrála (Oprava), 11. 4.

Dostal jsem od jednoho čtenáře informaci, že systém, který zavinil havárii dvou boeingů, vypnout lze plus odkaz na další informace. Vycházel jsem z toho, co jsem o něm četl – že ho vypnout nelze. Nenapadlo mě ověřit tak prostý fakt. Ani to však nezmenšilo mé pochybnosti o celé události a po přečtení podrobného líčení problému tuplem.
    Havárie byla podle všeho způsobená kromě vadně nastaveného automatického systémů a čidel zejména posádkou, které se systémem pustila do souboje. Když tlačil letadlo omylem dolů, korigovala ho dostupnými prostředky a to se opakovalo 24x během posledních 13 minut letu, takže dvakrát za minutu. Tato událost se přitom na stejném letounu vyskytla již dříve, ale posádka po několika pokusech automatický systém vyvažování vypnula a byl pokoj. Doslova, celou událost sice zaznamenala do letového deníku, ale tím to pro provozovatele skončilo.
    Výrobce sice do manuálu doplnil postup při chybném údaji příslušného čidla (resp. lišících se údajích, protože to čidlo je tam dvakrát), ale informace se dál – k pilotům – nedostala. Vzniká otázka, jestli a) není zdvojení čidla málo, b) jak se pozná, které z nich měří správně, c) proč tam nejsou další mechanismy na zjištění, že nasměrovat letadlo nosem dolů je s ohledem na realitu kolem nesmysl?
    Autor článku celkem rozumně upozorňuje na nebezpečí v podobě nezřízeného optimismu z nasazení umělé inteligence do aut, letadel atd. Někde jsem četl, že právě letadla jsou ideální, protože provoz nahoře je z hlediska řízení jednodušší. Houby s octem, ty tři stovky mrtvých by měly strašit každého vizionáře. Ostatně ani s chytrými auty to není zrovna jednoduché, jak dokazuje povinnost obsadit vozidlo dohlížejícím supervizorem. Příliš jsme zpychli poté, co počítač porazil člověka v šachu. Jenže tam nešlo o inteligenci, ale brutální výpočetní kapacitu.
    Otázkou na konec pořád zůstává, proč piloti havarovaných boeingů systém nevypnuli, když je vedl nepochybně na smrt. Patrně byly tak dobře vycvičené, že se řídili striktně předpisy a pravidly, ostatně to je meritem každého výcviku: nepřemýšlet, ale jednat. Umělá inteligence je dostala...
Redaktor: Ivan Straka, grafika: Tom Vild, ikonky: Mi(c)i
Copyright (C) 1998-2018: Ivan Straka, Tom Vild
All Rights Reserved
:: Home   :: Ze společnosti   :: Co se děje   :: Vrba   :: Fórum   :: Archiv vydání