Hlavní stránka
Co se děje
Ze společnosti
Archiv vydání
Vrba, Fórum
Aktuálnost je pozlátko. Objektivní informace jsou iluze, poctivá subjektivita je k nezaplacení.
Nabízím příležitostné čtení pro ty, kdo nemají čas sledovat, co se kde šustne.
Udělal Boeing MAX (Glosa), 10. 4.

Dvě havárie letadel stejného modelu se stejnou příčinou i průběhem sice vedly k pozastavení jejich provozu, ale řešení pokračuje způsobem přinejmenším nepřijatelným. Boeing dělá, jako kdyby šlo o detail v podobě nefungujícího stěrače předního skla. Ředitel oznámí zjištění chyby plus další „relativně drobného problému“, který prý s havárií nesouvisí. Vše je napraveno, software je aktualizovaný a po modré obloze zalité sluncem plynou nadýchané obláčky.
    Přezíravost a arogance neskutečná. Protože se v letadlech nevyznám, musím věřit tomu, co se mi předestírá, ale dělám to nerad. Jediné číslo způsobí fatální chybnou reakci letadla, ale žádné čidlo si nevšimne toho, že letadlo „letí špatně“? Nezlobte se, odborníci, to je jednoznačně odfláklá analýza problému, kterou by ani bezchybné naprogramování nenapravilo.
    Kromě absence spolehlivé detekce průběhu letu je naprosto nepřijatelná absence zadních vrátek, backdoors, údajně hackerského nástroje, jak se znalecky v médiích píše. Zadní vrátka jsou u řídících systémů nutností, protože nikdy nelze zabránit nekontrolovatelnému chování řízeného objektu. Zadní vrátka jsou jediná možnost, jak zabránit katastrofě.
    Je proto s podivem, že piloti nemohli systém, který zjevně nepracoval správně, vypnout. Samozřejmě že zadní vrátka nemohou být součástí zařízení ve smyslu příručky pro jeho ovládání. Může to být kód či sekvence operací, jako se používá při nasazení extra ničivých zbraní, viz americké filmy a odemykání raketových sil. Použití zadních vrátek musí být komplikované kvůli zneužití, ale možné. Stačil by kód vyslaný řídícím střediskem po souhlasu patřičně pověřených osob, který by systém dočasně vypnul, poté by se samozřejmě změnil.
    Nakonec lidská stránka: nechtěl bych být kůži člověka, jehož nepozorností systém zavinil smrt skoro tří set lidí. Ale jenom jeho špatný pocit, a třeba ho ani nemá, nestačí. Jeho odpovědnost a následně odpovědnost firmy by se měla nějak konkrétně projevit. Zatím jsem si ničeho nevšiml.
Redaktor: Ivan Straka, grafika: Tom Vild, ikonky: Mi(c)i
Copyright (C) 1998-2018: Ivan Straka, Tom Vild
All Rights Reserved
:: Home   :: Ze společnosti   :: Co se děje   :: Vrba   :: Fórum   :: Archiv vydání