Hlavní stránka
Co se děje
Ze společnosti
Archiv vydání
Vrba, Fórum
Aktuálnost je pozlátko. Objektivní informace jsou iluze, poctivá subjektivita je k nezaplacení.
Nabízím příležitostné čtení pro ty, kdo nemají čas sledovat, co se kde šustne.
Méně je více (Glosa), 16. 12.

Auta jsou infikována technologiemi, a neváhám použít zprofanované slovo módními. O jejich přínosu se přitom dá bohatě diskutovat. Většina nejrůznějších pomůcek a asistentů vyžaduje soustředění. Pak je ovšem na místě permanentně nezodpovězený dotaz, proč je zakázáno používat v autě mobilní telefon?
    Kvůli držení v ruce? Jenže žádný zákon povinnost mít permanentně obě ruce na volantu nenařizuje a ani nemůže. Ruční brzda, řazení, ovládání stěračů, světel, klimatizace, podrbání se na nose... Kvůli telefonování taky ne, protože jinak by nebylo dovolené mít handsfree.
    U telefonování má jít údajně od odvádění pozornosti. Jenže co dělá třeba povolená navigace, hlášení palubního počítače, poslech rádia, hudby či videa, ale hlavně zbytnělého a funkcemi napráskaného palubního displeje? Už teď je tam informací, že se jimi skoro nepročtete.
    Hitem nejnovějším je promítání informací na čelní sklo. U letadel je to rozumné, protože tam se podle viditelnosti stejně nelítá. Ale u auta? Ve vývoji, ale také v praxi se už na čelní sklo promítá kde co. A neříkejte, že to neodvádí pozornost! Audi chystá ovládání přístrojů hlasem a gesty. Gesty! Připomínat mobil nemusím...
    Jiné firmy se chystají na sklo promítat třeba „důležité“ údaje o rychlosti auta, vzdálenosti do cíle či příští zatáčky, ceny pohonných hmot v okolí, volná místa na parkovištích a podobně. Naváděcí asistent na křižovatkách je zdánlivě přínosem, jenže tam už tak máte prdelku staženou soustředěním a ještě máte sledovat sklo? Jsou křižovatky, kde si musíte ukroutit krk, abyste mohli bezpečně vjet, jenže pak se objeví nějaký magor a volná trasa je v háji. To už je však spíš kapitola pro autonomní auta...
    Neuznávám ani asistenty zasahující do odstupu od auta před vámi, omezující rychlost, přepínající automaticky dálkové na potkávací a podobně. Ne vlastní vinou se denně ocitáte v situacích, kdy musíte pravidla bezpečné jízdy porušit právě proto, abyste jeli bezpečně. A to, že vám systém nečekaně v noci přepne světla, může být smrtelné. Dokud na silnicích bude mix hloupých a chytrých aut, jsou tyto rigidní systémy v autonomním provozu nebezpečné.
    Samozřejmě je řada udělátek užitečná. Klimatizace, která pozná včas nastávající rosení skla a předejde mu, parkovací asistent, koneckonců i různá ABS, ESP a podobně. Tam ovšem s výhradou, že řada lidí jezdí jako prasata s tím, že je to ohlídá. Neohlídá... Ani čidlo detekující alkohol či drogu nebo systém zjišťující, jestli máte řidičák, zablokující odjezd, není dobré, protože se může stát, že je třeba porušit jedno pravidlo kvůli záchraně života.
    Autonomní asistent pro zajištění opatrné neagresivní jízdy pro krizové situace by byl užitečnější, ale patrně se ho nedočkáme. S jalovým argumentem, že by ho řidiči zneužívali.
Redaktor: Ivan Straka, grafika: Tom Vild, ikonky: Mi(c)i
Copyright (C) 1998-2018: Ivan Straka, Tom Vild
All Rights Reserved
:: Home   :: Ze společnosti   :: Co se děje   :: Vrba   :: Fórum   :: Archiv vydání