Hlavní stránka
Co se děje
Ze společnosti
Archiv vydání
Vrba, Fórum
Aktuálnost je pozlátko. Objektivní informace jsou iluze, poctivá subjektivita je k nezaplacení.
Nabízím příležitostné čtení pro ty, kdo nemají čas sledovat, co se kde šustne.
Umět a umět (Glosa), 16. 11.

S články a seriály o češtině se roztrhl pytel. Po Lidovkách přišla MfD a další média. Mnohé mají společné: zvolená metoda je přesně ta, kterou coby nepodařenou výukovou všichni kritizují. Tedy učení se pravidel, výjimek, rozborů a podobně. Kvalita článků, jež jsou samozřejmě kompiláty webu Ústavu pro jazyk česky, a to kompiláty nepříliš povedenými (opravdu se nedá vysvětlit jazyk rychle a snadno), je většinou nevalná.
    Ne že by tam bylo příliš chyb, ale není tam nic, co by zájemce vedlo k pochopení. Spíše naopak to jen dále odrazuje. Už použití testových způsobů. Volby a-b-c-d nejsou tím pravých ořechovým a já sám, znalec-amatér mám problémy. Chápu, že učitelé jsou líní opravovat písemky čtením jejich obsahu, že jednodušší je projít a-b-c-d, ale volba z nabídek nemá s ohodnocením znalostí moc společného.
    Ani v matematice nemá co dělat „2+6= a) 5, b) 6, c) 7, d) 8“, natož tak po přečtení masivního odstavce odpovídat “Který výrok je pravdivý: Karkulka měla a) červenou čepičku a bála přes les, b) Karkulka měla ráda zvířátka a vlka také, c) Karkulka nesla babičce víno, protože babička byla notorik, d) vlk měl rád babičku i Karkulku“.
    Jde o to, že znalost pravidel jazyka nemá (skoro) nic společného se schopností jej dobře ovládat, kultivovaně se vyjadřovat ať ústně, nebo písemně. Vzpomeňte si na jedničkáře-šprty, kteří dokázali i předtestové době odříkat pravidla, ale napsat sloh byl pro ně problém, pokud jim to někdo nepředžvýkal. I pak uměli jen jednu dvě šablony. Dobří učitelé to řešili dvěma známkami: za kvalitu vyjadřování a za gramatiku. Kombinace 1/5 nebo 5/1 se sice neobjevila, ale 1/3 ano (zajímavé je, že jmenovatel „zlomku“ nebyl nikdy menší než čitatel).
    Jenže hodnotit kvalitu znalostí žáka je problém, dnes větší o to, že rodiče jsou emancipovanější a ovládají díky mobilním telefonům počítat průměry známek i na tři desetinná místa. Jimi pak šermují při požadování lepší známky.
    Znát noty, umět stupnice a komponovat nezaručí ani náhodou, že z člověka bude dobrý skladatel.
Redaktor: Ivan Straka, grafika: Tom Vild, ikonky: Mi(c)i
Copyright (C) 1998-2018: Ivan Straka, Tom Vild
All Rights Reserved
:: Home   :: Ze společnosti   :: Co se děje   :: Vrba   :: Fórum   :: Archiv vydání