Hlavní stránka
Co se děje
Ze společnosti
Archiv vydání
Vrba, Fórum
Aktuálnost je pozlátko. Objektivní informace jsou iluze, poctivá subjektivita je k nezaplacení.
Nabízím příležitostné čtení pro ty, kdo nemají čas sledovat, co se kde šustne.
Pokrok (Glosa), 15. 11.

V magazínu MfD Auto č. 31 jsem četl článeček redaktorky J. Novákové na zprofanované téma gramotnost, tentokrát kyberprostorová. Laici všeho druhu se zbývají něčím, čemu nerozumějí. Kyberprostor se stal mediální floskulí asi jako kdysi informační dálnice. Nic to zkrátka není, akorát se o tom do nekonečna diskutovat a udělat si na tom pověst a kšeft.
    Proč píšu o tom článku? Podle Novákové se mají děti učit, jak se chovat v kyberprostoru, jak se vyhnout nebezpečí. Principiálně přece stejně jako jinde! To, co využíváme, má stinné stránky dané podstatou. Sladkého se přejíme, alkoholu vypijeme víc, nedáme přednost na silnici... Jenže Nováková tvrdí, že to děti neučíme a místo toho je zatěžujeme ve škole nepraktickými informacemi, znalostmi a dovednostmi. Kdo prý potřeboval větné rozbory, sinus a kosinus či chemické názvosloví? K čemu je to dobré?
    Dobré to je k tomu, aby se člověk orientoval, aby uměl myslet a vyhodnocovat, aby se nedostal zbytečně do problémů kvůli neschopnosti je včas rozpoznat. Takže i pro život v kyberprostoru.
    Kyberšikana není přece nic kvalitativně nového, je to jen jiná a další forma šikany. Stejně jako dnes nesvítíme loučí či petrolejkou a jezdíme autem, ne v kočáře, píšeme propiskou či na počítači a ne klacíkem či olůvkem, máme holt další variantu šikany. Ale podstata je přece stejná!!! Rozpoznat ji může stejně jako dřív každý, a ne lkát – jako učitelé – že nemají metodické pokyny a nevyznají se v tom.
    Je to tím, že většina lidí nerozumí podstatě nových věcí. Neustále slýchám, že dnešní mladí zvládají bravurně nové technologie. Prdlačky! Technologie se ve smyslu koncového uživatele nezvládá. Výrobky, služby atd. jsou na nových technologiích založené, ale tím to končí. Přístroj s elektronkami, tranzistory či integrovanými obvody se ovládá principiálně stejně a nikdo žádnou z uvnitř implementovaných technologií přímo nepoužívá, tudíž nezvládá. Technologie je postup, jak se něco vyrábí, poskytuje. Analogový a digitální televizor se ovládá stejně.
    Ke zpochybňovaným dovednostem patří taky kotrmelec – kdo prý ho kdy potřeboval? V jednom článku jsem četl o úrazech dětí a mladistvých. Patří do kategorie těch známých ze světa, kdy posedlost selfie v originálních situacích vede ke smrti dotyčného. Lékař zmiňoval úrazy krční páteře a hlavy při pokusu vyběhnout na zeď (běžný jev v akčních filmech s asijskou tématikou) či vážné úrazy končící smrtí při pokusu skočit ze střechy domu do bazénu (běžný prvek v akčních filmech euroatlantických).
    Příčinou je neznalost fyziky a třeba i kotoulu; a absence soudnosti. Ti lidé nemají povědomí o tom, co je gravitace, setrvačnost, rotace, síla... A nechápou, že někdy je sice nutno ze střechy skočit, ale že to nepatří mezi běžné civilní dovednosti. Rozhodně ne bez speciálního výcviku, ne po zhlédnutí několika videí na YouTube.
    Tak nějak souvisí kotoul, větný rozbor, trojčlenka, chemické názvosloví a další zbytečnosti s praktickým životem.
Redaktor: Ivan Straka, grafika: Tom Vild, ikonky: Mi(c)i
Copyright (C) 1998-2018: Ivan Straka, Tom Vild
All Rights Reserved
:: Home   :: Ze společnosti   :: Co se děje   :: Vrba   :: Fórum   :: Archiv vydání