Menší zlo
(Spekulace),
13. 9.
V těchto dnech prý vyšla v respektovaném americkém vědeckém časopisu
studie několika fyziků, která tvrdí, že pád Dvojčat v roce 2001 nebyl zapříčiněný
požárem, ale spíše byl řízený. Konspirační teorie s tím ostatně tehdy také
přišly. Podle vědců nejde o kategorické tvrzení, jen možný závěr z fyzikálních
skutečností a zkušeností s řízenou demolicí.
Myslím, že lze hladce skloubit obě možnosti. Náraz
letadel a požár není třeba zpochybňovat, ostatně to prakticky ani nejde.
Řízený odstřel má svou logiku: požár zvládnout nešlo, lidi zachránit taky
ne. Hrozilo však nebezpečí, že se věžáky zhroutí nekontrolovaně a při své
výšce zasáhnou mnoho lidí, jichž v okolí bylo víc než dost.
Racionální kalkul pak velí, a stalo se to už dřív,
že je lepší neztrácet čas a úsilí neproveditelnou a marnou záchranou a
udělat něco jistě obtížně z hlediska rozhodování přijatelného. Zabít k
smrti již odsouzené a zachránit žijící.
Proč 25?
(Glosa),
13. 9.
EU stanovila pro pohon elektrokol maximální výkon motoru 250 W a max.
rychlost, při níž je aktivní asistence, na 25 km/h. Omezení na 25 km/h
platí obecně u jiných pohonů než lidských. V opačném případě se mění charakter
vozítka a platí omezení v podstatě jako pro mopedy aj. s rychlostí 50 km/h.
Jest to evidentně naprostý nesmysl. Pohon vás nesmí
z jakýchsi podivných důvodů, spíše záminek, urychlit nad zmíněných 25 km/h.
Vlastní silou se však nad tuto mez dostat smíte, ba i nad 50 km/h. V čem
je rychlá jízda s externím pohonem nebezpečnější než vlastní, jsem nezjistil.
Patrně si odpovědní úředníci tuto otázku ani nepoložili.
Já bych jim položil jinou: proč 25? Proč ne 24,
26, 28.5 a další zajímavé hodnoty? Tuším to. Úřední limit/číslo musí být
krásné, působit důvěryhodně, aby za ním občan viděl tu námahu normovačů.
Zajisté mnozí z nich trpí, protože věk dospělosti už jim unikl – 18 věru
není nic, čím by se mohl úředník chlubit.
Gtleman
|