Cesta do mínusu
(Glosa),
17. 8.
Maturity vyvolávají neustálé diskuse a jejich úroveň nechtěně dokazuje
bídu v této oblasti. Jak na straně maturantů, tak ministerstva, učitelů
a dalších pracovníků ve školství i mimo něj. Po posledních maturitách se
vedla debata o vhodnosti či přiměřenosti některých otázek a číst vyjádření
„odborníků“ bylo k pláči.
Velký počet výhrad ze strany studentů a jejich obhájců
byly logaritmické rovnice a cosi, co jsem dlouho nechápal, zvané „hledání
chyb v cizích textech“. Prý se to neučilo. Začnu u cizích textů. Tím
se myslí texty, které maturant nepsal, takže jde o normální úlohu. Proč
se tomu tak pitomě říká? Proč nikoho tato otázka nenapadla? A co je sporného
na otázce se čtyřmi větami, z nichž jedna obsahuje chybu? Pro zajímavost,
ta chyba byla ve slově „vyplívá“ a 60 % studentů ji nepoznalo!!!
Sporná otázka z matematiky mě jaksepatří nazvedla.
Prajednoduchá logaritmická rovnice log 8-log 2=1/2.log(2x-2) dělala
problémy 55 %. O její „spornosti“ se dá dlouze a zbytečně diskutovat. Úpravu
výrazu s logaritmy se studenti učili, rovnice taky – kde je tady problém?
Otázkou není, jak škola studenty učí, ale proč jich skoro dva tisíce protestovaly
(jen 15 uspělo), že se to neučili?
Problém je podle mého jednoznačně na straně škol.
Neučí studenty myslet, možná to učitelé ani neumějí, nebo nechtějí. Logická
úvaha k tomu vede. Jinak by nemohl nikdo remcat, že se učí něco, co nebude
potřebovat, protože by věděl, že učení rovná se procvičování.
|