Přehnaný zájem
(Dovolená),
1. 7.
Když jsem šel z devítiletky na střední školu (1962), bylo to jen na
mě. Rodiče mi jednoduše řekli, že si musím vybrat sám, že oni mi neporadí.
Je to na mě. Když jsem se učil k maturitě, nikdo kolem mě neskákal, chod
rodiny se nezměnil. Ani v den maturity se nic nedělo. Telefon jsme ještě
neměli, ani do práce jsem jim nevolal, jak jsem dopadl. Maturoval jsem
já, ne oni.
O tři roky později jsem zvažoval, kterou vysokou
zvolit, opakovalo se to. Vyber si, my to budeme financovat. Ze tří sourozenců
si mohli dovolit podpořit jednoho, vyšlo to na mě. Tolik odhadu zase měli,
ne že by to vyšlo na slepo. Vysokou jsem absolvoval, zkoušky dělal, aniž
by o tom věděli, mojí povinností bylo investice do mě nepromrhat.
Proč to píšu? O dvacet let později jsem nevěřícně
sledoval kolegy a kolegyně (zejména matky to postihlo), jak prožívají poslední
vysvědčení, shánějí (už tenkrát) nejrůznější testy, prožívají den přijímaček,
maturitní týden, maturitu, přijímačky na vysokou, monitorují celá studia,
omdlévají během státnic...
V současné době je to ještě horší, „zájem“ rodičů
neskutečně intenzivní, existencí mobilů vyšroubovaný na maximum. Uvozovky
jsem použil proto, že i moji rodiče měli o můj růst a vzdělání zájem. A
nepochybuju, že kdyby žili dnes, bylo by to zásadně jiné. Jenže jak jsem
zjistil, dnes se rodiče „zajímají“ o studium svých potomků měrou, kterou
už nechápu a ani nechci.
Sledují nejen ty přelomové události, ale nutí potomky
do testů a dokonce do testů pro přípravu k přijímacím testům. On je udělal
jenom na 68 %! – hořekují a zazlívají svému „dítěti“ jeho laxnost – co
z něj s takovým přístupem bude. Tak to už je za hranou toho, čím svým dětem
můžeme pomoci. Není to odsudek jejich chování, spíše podiv nad takovou
podobou té pomoci a starání se.
Na rozdíl od mých rodičů, kteří obsahu světa vzdělání
nerozuměli, takže mi nemohli ani radit, jsem svým dcerám schopen radit
byl. Samozřejmě jsem jim pomáhal – vysvětlováním toho, čemu nerozuměly,
poskytoval (nevnucoval) své hodnocení či názory. Finální výběr byl na nich,
jako jsem to měl já. Telefony už byly, ale nežhavil jsem je v den přijímaček,
maturity, nehysterčil, že nevolají, jak dopadly, neprobíral každou známku.
Tím chci říct, že to jde. Nedělat z života napínavý
horor, nezveličovat význam běžných událostí a nepovyšovat je na něco osudového.
Část z toho věcného klidu jsem jim doufám dokázal předat.
|