Hlavní stránka
Co se děje
Ze společnosti
Archiv vydání
Vrba, Fórum
Aktuálnost je pozlátko. Objektivní informace jsou iluze, poctivá subjektivita je k nezaplacení.
Nabízím příležitostné čtení pro ty, kdo nemají čas sledovat, co se kde šustne.
MultiWC (Poznámka), 26. 2.

Jeden Němec vymyslel adaptér na splachovací WC, který z něj udělá turecký záchod. Islámští migranti s tím evropským měli problém, nechápali ho a nelíbil se jim. Detail, který ukazuje kulturní propast, byť v humorném světle.
    Jenže dál už to žádná prdel není. Záchody totiž nesmějí být obráceny k Mekce a podlaha nesmí být zelená, neb jest to barva islámu.
    To už jsme za hranou mísy. Zelená podlaha je jen zdánlivý detail, není takový problém hostům vyhovět. Přestavět WC lze také, ale... Cítíte, jak to smrdí? Ono dojde i na to vepřové v hospodách a zakrývání obličeje u žen. To přece také je prkotina. Navíc vepřové je nezdravé.
Mateřský přístup (Glosa), 26. 2.

V Lidovkách zase běží osvětový seriál pro přijímačky na SŠ. S podobným přístupem jako vždycky – usnadnit, usnadnit, usnadnit. A to za cenu nemístných zjednodušení a chyb.
    Neologismus je definován jako "úplně nové" slovo. Co to je "úplně" – úplně nová jsou de facto všechna slova, záleží na době a způsobu vzniku. Kde je ta hranice? Jak se s tím mají žáci poprat? Což dát do testu robota, které lze za neologismus i přes jeho stáří považovat?
    Podle uvedeného testu je například letité slovo automat neologismem. Autorům zjevně nevadí, že je to slovo převzaté, nota bene z řečtiny? Žáci tak odnášejí naprosto chaotický a mylný dojem o povaze slov.
    Podobně nejasná je definice hovorové a obecné češtiny. Píše-li se, že ta hovorová je hodně ovlivňována obecnou, nemůže současně platit, že hovorová čeština je mluvenou formou spisovné. Pak budou žáci v testech zákonitě tápat.
    Napsal jsem autorům na www-zkouska-nanecisto.cz,z odpovědi vyjímám: "Zjednodušení ovšem v seriálu nějaké je a má jediný důvod, který vás možná popudí: snazší orientaci v předmětu. Ty děti čeká významně stresující chvíle, zkoušky, a nám jde opravdu jen o základní zopakování a procvičení pojmů, nechceme suplovat školu ani jim v téhle chvíli ještě víc zatížit hlavu."
    A jsme zase u toho: zjednodušit, usnadnit. Ne přiměřenou formou vysvětlit a dovést je k pochopení, což by se jim hodilo neskonale víc. Jenže to je moc práce.
    Viz matematika: u psaní římských číslic je část nadepsané Zkracování zápisu, která obsahuje několik definic typu IV=4, XC=90 atd. Ani slovo o principu, že je-li menší cifra (těsně) před větší, odečítá se od ní. Není tam však vůbec nic!
    U Pythagorovy věty je definice odvěsen – dvě nejkratší strany trojúhelníka. Obecný má, jak známo, jedinou stranu nejkratší. A že odvěsny a přepona (tudíž Pythagorova věta an sich) se týkají pravoúhlého trojúhelníka, je uvedeno v závorkách a až na konci hesla!!!
    Že nemáme zlomky, ale lomené výrazy, je už jen detail, stejně jako mateřské (autorkami pro LN jsou ženy) vysvětlování, že krátíme jen, když jde o součin. Celkem u osmi příkladů z devíti. Opět bylo pro někoho obtížné místo toho "opakování" raději vysvětlit princip.
Redaktor: Ivan Straka, grafika: Tom Vild, ikonky: Mi(c)i
Copyright (C) 1998-2018: Ivan Straka, Tom Vild
All Rights Reserved
:: Home   :: Ze společnosti   :: Co se děje   :: Vrba   :: Fórum   :: Archiv vydání