Hlavní stránka
Co se děje
Ze společnosti
Archiv vydání
Vrba, Fórum
Aktuálnost je pozlátko. Objektivní informace jsou iluze, poctivá subjektivita je k nezaplacení.
Nabízím příležitostné čtení pro ty, kdo nemají čas sledovat, co se kde šustne.
Půlnoční paradox (Glosa), 5. 1.

Jako každý rok se řada půlnočních mší odehrála v deset večer či v jinou "přijatelnější" dobu, často až absurdní. Příliš to nechápu. Je to přece jakýsi slavnostní akt, pravda, poněkud znepříjemňující vánoční lenošení, omezující komfort možnými problémy s dopravou. Nikdo nechce, aby se věřící trmáceli pěšky hodiny ve tmě a zimě sem a tam, ale...
    Je takový problém jednou za rok se domluvit s bližními svými a zorganizovat v místech s problémovou dopravou či nefungujícími kostely společnou návštěvu půlnoční mše o půlnoci? Už vůbec mi to přijde absurdní v místech, kde to je do kostela několik minut a kde půlnoc nepředstavuje prakticky žádné omezení. Až na tu lenost.
    Možná se dočkáme i "light" varianty půstu, procesí, poutí.
Aby se někdo neurazil (Komentář), 5. 1.

Amsterodamské muzeum Rijksmuseum, mající postavení národního muzea, přejmenovalo desítky obrazů. Šlo o ty, které obsahovaly genderově, rasově a jinak nekorektní slova. Došlo na vtipkování moje i jiných, že Cikánský baron či cikánská roštěná zmizí. Uvádím záměrně tyto dva příklady, protože u toho druhého zaručeně zazní, že "nám to nic neudělá, jde jenom o jídlo", čímž se prosadí i ten první.
    Holandsko už po nátlakem sáhlo na symbol mikulášských oslav, jímž je Černý Petr (Zwarte Piet). Líčí se na černo, zřejmě podle toho, že jako pomocník Mikuláše je nucen lézt s dárky do domácností komínem. OSN zemi vyzvalo ke zrušení tohoto symbolu z důvodů rasové diskriminace. Základní školy v Haagu od loňska tradiční pojetí oslav zrušily, protože Mikuláš má přece potěšit všechny děti. Do tří let má Petra nahradit neutrální postava. Lidí s africkým původem je přitom v zemi asi šest procent a naprosté většině je tento "problém" ukradený. Naštěstí i v Holandsku existují osvícení aktivisté, kteří vědí, co je pro jiné dobré.
    Muzeum se tedy činilo: Černošská dívka se změnila na Děvče s vějířem, Černošský sluha je nově Mladý sluha, Mohamedán metamorfoval na Muže s vousy... Nevhodný je Eskymák, Hotentot, Indián..., jsou z nich "jiní lidé". Eskymákům prý se má říkat Inuité, prý to chtěli, ale prý ani oni sami nevědí proč. Liliputé jsou nově "malí lidé".
    Smutné je, že změny názvů iniciovala občanská sdružení pod argumentem, že by stávající názvy mohly pobuřovat příslušná etnika. To je na tom nejhorší – odbornost a věcnost je vytlačována laickostí a neznalostí.
    Vrcholem této korektní předposranosti je prohlášení muzea, že i nadále bude pro odborné účely používat (i?) původních jmen.
Redaktor: Ivan Straka, grafika: Tom Vild, ikonky: Mi(c)i
Copyright (C) 1998-2018: Ivan Straka, Tom Vild
All Rights Reserved
:: Home   :: Ze společnosti   :: Co se děje   :: Vrba   :: Fórum   :: Archiv vydání